Onze boeren leveren de waardevolle grondstof melk, waarvan in de fabrieken onze producten worden gemaakt. In 2022 hebben zij opnieuw een belangrijke bijdrage geleverd om miljoenen mensen van hoogwaardig voedsel te voorzien - ook al werden zij geconfronteerd met prijsstijgingen en leveringsproblemen. Tegelijkertijd hebben ze vorig jaar opnieuw het hoofd geboden aan de toenemende eisen van politiek en samenleving en zich met veel persoonlijke verantwoordelijkheid en inzet sterk gemaakt voor een moderne, duurzamere landbouw.

Wij van DMK willen samen met de boeren de uitdagingen van deze verandering aangaan - met de juiste strategie en innovatieve maatregelen die de hele zuivelindustrie ten goede komen. Om ervoor te zorgen dat dit lukt, hebben we ook het afgelopen jaar de uitdagingen met grote voortvarendheid aangepakt en ons ondanks alles niet van ons pad laten brengen. Bovendien hebben we de huidige crises aangegrepen om er nog een schepje bovenop te doen. Laten we samen een blik werpen op ons werk op het gebied van duurzaamheid in 2022.

Onze strategie

Duurzaamheid is geen "nice to have" - voor ons is het een missie en een verantwoordelijkheid

Een duidelijk plan voor de toekomst

De wereld om ons heen verandert ingrijpend. Dat was in 2022 goed te merken. Naast de acute uitdagingen als gevolg van de oorlog in Oekraïne (lees meer hierover in Hoofdstuk “Onze DMK”), werden de langetermijnuitdagingen van de toekomst duidelijker dan ooit. Klimaatbescherming, dierenwelzijn en biodiversiteit houden politici, de samenleving en natuurlijk DMK bezig. Duurzaamheid is en blijft aan de orde van de dag. En dat vereist een holistische aanpak die doorwerkt op de boerderijen, in de fabrieken en in de hele keten.

Duurzaamheid is daarom een onmisbaar onderdeel van de Ondernemingsstrategie van de DMK Group. Daartoe zijn in het kader van de "Visie 2030" vier actieterreinen vastgesteld, die ons helpen om passende maatregelen te nemen en onze doelstellingen stap voor stap te benaderen. Ook in 2022 hebben wij ons hieraan gehouden. Lopende projecten op het gebied van onderzoek en ontwikkeling werden consequent voortgezet en gaven ons een beslissende voorsprong op belangrijke gebieden als energieen waterbeheer. En natuurlijk hebben we ook geprofiteerd van de herstructurering van de DMK Group in de afgelopen jaren. Deze heeft ons de juiste flexibiliteit en slagkracht gegeven bij onze inspanningen om de voorzieningszekerheid van de mensen te combineren met onze duurzaamheidsdoelstellingen op lange termijn. Tegelijkertijd biedt ons programma "TIGER - Continuous Improvement" belangrijke impulsen voor voortdurende verbetering, die wij in ons dagelijkse werk integreren. In combinatie met nieuwe innovatieve projecten voor de landbouwgemeenschap krijgt onze visie op een toekomstgerichte zuivelindustrie geleidelijk vorm.

De doelstellingen van onze duurzaamheidsstrategie 2030

• Klimaatbescherming
    In de eerste stap willen we onze emissies (Scope 1-3) tegen 2030 met nog eens 20% verminderen. Dit houdt onder meer in dat ongeveer 80% van de broeikasgasemissies in de melkveebedrijven en ongeveer 6 miljoen kWh energie in de fabrieken wordt bespaard. Het Milkmaster-programma beloont ook het werk van de melkveebedrijven om hun eigen koolstofvoetafdruk te verminderen. Lees meer >
  • Dierenwelzijn
    Ongeveer 96% van de bedrijven maakt gebruik van vrijloopstallen, waar de dieren vrij kunnen bewegen. Bovendien gebruiken zij voer dat niet alleen goed is voor de dieren, maar ook een impact heeft op de koolstofvoetafdruk. Bijna 84% van alle bedrijven produceert meer dan de helft van de voedercomponenten zelf of koopt deze regionaal in. Meer dan 14% gebruikt zelfs uitsluitend zelf geproduceerd of regionaal ingekocht voer. Lees meer >
    • Biodiversiteit
      Wij dragen bij aan het behoud van de biodiversiteit - op de boerderijen en op de DMK-locaties. Het Milkmaster-programma bevat duidelijke aanbevelingen voor de bescherming van de biodiversiteit, zoals het gebruik van regionaal veevoer, het gebruik van weidegang of het ter beschikking stellen van ongebruikt grasland als schuilplaats voor dieren en planten. Lees meer >
    • Mensen
      Duurzaam engagement moet ook de mensen ten goede komen. Daarom ondersteunen wij onze werknemers in de administratie, de fabrieken en de landbouwbedrijven met op maat gesneden programma's en besteden wij aandacht aan de naleving van de mensenrechten en eerlijke arbeidsvoorwaarden in de hele toeleveringsketen. Lees meer >

U kunt hierover ook meer vinden in onze Verantwoordelijkheidsbrochure

We stellen onszelf hoge doelen

Voor de DMK Group mag het echter niet bij intentieverklaringen blijven. Wij hebben onszelf duidelijke doelen gesteld die duurzame veranderingen in het bedrijf controleerbaar maken. Tegen 2030 willen we de emissies in de hele waardeketen met nog eens 20% verminderen - vooral op de boerderijen. Maar we willen ook ons gebruik van belangrijke hulpbronnen zoals energie, water, verpakkingen en andere grondstoffen verbeteren.

Onze duurzaamheidsstrategie is één bouwsteen die ons zal helpen deze doelen te bereiken. In 2022 kwam er nog een bij: de toetreding van DMK tot het Science-Based Target Initiative (SBTi). Deze non-profitorganisatie ondersteunt al meer dan 4.000 bedrijven wereldwijd bij het testen en valideren van relevante en wetenschappelijk verantwoorde duurzaamheidsdoelstellingen. Dit garandeert dat de gestelde doelen in overeenstemming zijn met het klimaatakkoord van Parijs en een duidelijke routekaart voor de toekomst vormen. Toetreding is dus niet alleen een bevestiging van de duurzaamheidsstrategie - het is een officiële toezegging om actief bij te dragen aan het beperken van de opwarming van de aarde en om maatregelen uit te voeren of oplossingen te vinden die uiteindelijk nieuwe normen kunnen stellen voor de hele zuivelindustrie.

In de landbouw

Wij versterken mens en natuur

Landbouw zonder uitstoot

Is dat wel mogelijk? Volgens de huidige stand van de wetenschap is de landbouw verantwoordelijk voor ca 7,4 % van de broeikasgasemissies in Duitsland. Ongeveer 80% van de CO2-uitstoot van de DMK Group komt van de boerderijen. De melkveebedrijven zijn daarom onze belangrijkste partners bij de uitvoering van de duurzaamheidsstrategie. Samen met hen testen we nieuwe concepten die een duurzame vermindering van de uitstoot van kooldioxide (CO2), methaan en lachgas mogelijk maken.

Instrumenten zoals het Milkmaster-programma, dat moderne en duurzame landbouw beloont met bonusbetalingen, of de vrijwillige landbouw-klimaatcheck zijn bedoeld om landbouwers te helpen belangrijke inzichten te verwerven in hun eigen bedrijf en mogelijke stappen te nemen om dierenwelzijn, klimaatbescherming, duurzame voeraankoop en veehouderijpraktijken op het bedrijf te verbeteren. Een bijzondere kans voor verbetering ligt in de veehouderij zelf. Factoren zoals een goede diergezondheid en het zo lang mogelijk in stand houden van de productiviteit van de dieren hebben een aanzienlijke invloed op de klimaatbescherming. Maar ook het gebruik van regionaal en GGO-vrij voer, dat op onze bedrijven voor 95% wordt gebruikt, bevordert de klimaaten milieubescherming. Zo zijn we er al in 2022 in geslaagd de uitstoot te verminderen tot een voor de sector lage waarde van 1,09 kg CO2 per kg melk. Dit bewijst dat de tot dusver genomen maatregelen al effect sorteren. Toch geloven we dat er meer moet worden gedaanen we zijn in 2022 begonnen met de ontwikkeling van nieuwe en innovatieve programma's.

U vindt hier meer informatie over onze melkveebedrijven.

Een project als geen ander

Als aanvulling op de bestaande maatregelen en als logische stap naar de toekomst is in 2022 een speciaal project gestart: in samenwerking met drie melkveebedrijven test DMK met de Net Zero Farms nieuwe mogelijkheden om de broeikasgassen in de landbouw drastisch te verminderen. Het doel is om tegen 2025 waardevolle inzichten te verwerven, die op hun beurt als basis zullen dienen voor praktische concepten die kunnen worden toegepast op alle DMK-bedrijven en vervolgens kunnen leiden tot een holistische verandering in de zuivelindustrie.

Daarnaast is DMK's eigen "Climate Think Tank" opgericht om het project te ondersteunen en te adviseren. Deze losse samenwerking van deskundigen van verschillende instituten en onderzoeksfaciliteiten komt sinds de oprichting regelmatig bijeen om de laatste bevindingen op de boerderijen te bespreken en waar nodig nieuwe oplossingen te ontwikkelen. Daarbij werken zij nauw samen met de proefboerderijen, die op hun beurt deze concepten toepassen en tegelijkertijd hun eigen knowhow kunnen inbrengen. Zo ontstaat een nauwe band tussen theorie en praktijk, die van grote invloed zal zijn op het succes van het project.

In de fabrieken

Wij worden elke dag beter

Efficiënt gebruik van energie

Op weg naar een duurzamere toekomst zijn emissieniveaus een belangrijke, meetbare indicator voor het succes van onze duurzaamheidsstrategie. De emissies zijn echter niet alleen afkomstig van de boerderijen. Ook de fabrieken waar de grondstof melk wordt verwerkt, dragen hieraan bij. Juist daarom zet DMK ook hier een flink tandje bij en streeft ernaar om in 2030 ongeveer 42.000 CO2 in de fabrieken te verminderen. Daartoe werden vele locaties verbeterd en omgebouwd en kregen een passend certificaat. Bovendien maken de vestigingen gebruik van hernieuwbare energiebronnen om ten minste een deel van hun energiebehoeften te dekken en de koolstofvoetafdruk van DMK te verkleinen.

Daarbij komt nog een zeer efficiënt energiebeheer, dat de consumptie nauwgezet regelt. En dat is ook nodig. De elektriciteitsmarkt is van nature onderhevig aan schommelingen in zowel prijs als aanbod en vormt dus een uitdaging voor de hele economie. Deze situatie is in 2022 aanzienlijk verergerd door de oorlog in Oekraïne. Daarom hebben we het energiebeheer nog meer onder de loep genomen.

Tegelijkertijd is DMK doorgegaan met het testen van innovatieve oplossingen voor de regulering van het elektriciteitsverbruik en de terugwinning van energie. Het project "SynErgie", dat deel uitmaakt van het door het Duitse ministerie van Onderwijs en Onderzoek gefinancierde Kopernikus-project, leverde opnieuw veel inzichten op. Het werd in 2022 in het energiebeheer van DMK opgenomen en via de VDI-richtsnoeren aan andere bedrijven ter beschikking zijn gesteld. Zo konden we in 2022, net als in voorgaande jaren, op alle locaties ongeveer 25 miljoen kWh elektriciteit besparen en onze geplande koers voortzetten ondanks de turbulentie op de energiemarkt.

U vindt hier meer informatie.

Besparend waterverbruik

Naast energie is ook water onmisbaar voor de productie in de DMK-fabrieken. Daarom heeft de DMK Group zich in het kader van haar duurzaamheidsstrategie verplicht tot een zorgvuldig gebruik van deze belangrijke hulpbron en werkt zij al jaren onafgebroken aan de optimalisering van het verbruik en de terugwinning van water.

Net als in het voorgaande jaar stonden ook in 2022 de vermindering van het zoetwaterverbruik en de behandeling van afvalwater op de meer dan 20 locaties centraal. In het kader van het EU-onderzoeksinitiatief “B-Water Smart” test en verfijnt de DMK Group nieuwe methoden om water terug te winnen en te behandelen tot drinkwaterkwaliteit. Op lange termijn zullen deze ook het waterverbruik in de vestigingen verminderen en zo een waardevolle bijdrage leveren aan de duurzaamheidsbalans van de DMK Group.

gedetailleerde onformatie over het waterbruik is hier te vinden.

Geen halve maatregelen als het om afval gaat

Verpakkingen spelen altijd een belangrijke rol in de voedselproductie. Ze beschermen de producten en garanderen hun veiligheid vanaf het vervoer naar de supermarkt tot in de koelkast thuis. Solide verpakkingen zijn daarom onmisbaar. Dit betekent echter niet dat ze niet ook duurzaam ontworpen kunnen worden.

Juist daarom onderzoekt en ontwikkelt DMK voortdurend nieuwe productverpakkingen die precies hierop inspelen. Wij leggen bijzondere nadruk op de combinatie van veiligheid en recycleerbaarheid. Wij zijn steeds op zoek naar een materiaalmix die de kwaliteit van de producten behoudt en toch gemakkelijk te recycleren is. Bovendien gaan wij na welke milieuvriendelijke alternatieven kunnen worden gebruikt bij de productie. In 2022 bestond ongeveer 70% van alle converteerbare materialen in onze verpakkingen uit FSC- of PEFC-gecertificeerde alternatieven. Voor secundaire verpakkingen bedroeg het aandeel zelfs 90%.

Tegelijkertijd zetten we ons in voor de gescheiden inzameling van recycleerbare materialen en we optimaliseren onze eigen recyclingsystemen. Dankzij de voortdurende controle en documentatie van afval in combinatie met een modern materiaalbeheersysteem dat in alle fabrieken wordt gebruikt, recyclen we tegenwoordig al 96,8% van ons afval.

U vindt een gedetailleerde lijst van DMK´s afvalbeheer hier.

De weg wijzen met de juiste ideeën

Onze duurzaamheidsstrategie en de daarvan afgeleide doelstellingen geven een duidelijke richting aan voor de toekomst van de DMK Group. En om deze weg met succes te bewandelen, hebben we slimme en innovatieve ideeën nodig. Als grote levensmiddelenproducent zien wij het als onze plicht om het goede voorbeeld te geven en met ons werk belangrijke signalen en impulsen te geven voor de hele zuivelindustrie.

Bij DMK blijft innovatie daarom niet beperkt tot de ontwikkeling van nieuwe producten zoals onze plantaardige alternatieven. We willen de toekomst op alle gebieden van ons bedrijf mede vormgeven en innovaties ontwikkelen in de hele waardeketen. Dit gaat van de toepassing van nieuwe werkmodellen en de verdere ontwikkeling van boerderijen tot onze producten in het koelschap van de supermarkt.

Ons "Centre of Expertise Research & Technology" was ook in 2022 weer onze centrale schakel in dit innovatieproces. Naast het plannen en ontwikkelen van innovatieve concepten richtte het team zich op het optimaliseren van de efficiëntie en kwaliteit in de fabrieken. Maar ook onze twee Milk Innovation Centres (MIC) in Edewecht en Zeven met hun ervaren teams voor product-, proces-, technologie- en verpakkingsontwikkeling bleven belangrijke competentiecentra waarvan de hele onderneming profiteerde. Zo konden in 2022 in totaal acht octrooien op technologisch gebied worden gepubliceerd. Bovendien nemen wij deel aan nationale en internationale onderzoekssamenwerkingen met universiteiten, technische hogescholen, onderzoeks- en ontwikkelingsinstellingen, leveranciers en partners.

In de toeleveringsketen

We kijken goed

Duurzaamheid van A tot Z

De bevoorradingsketen is de cruciale schakel tussen onze landbouwbedrijven, de fabrieken en de levensmiddelenhandel. In 2022 werd deze op de proef gesteld, net als vele andere gebieden van DMK. De coronapandemie en de oorlog in Oekraïne veroorzaakten knelpunten bij de aankoop van grondstoffen en de levering van eindproducten. Er waren flexibele oplossingen nodig om de bevoorradingsketen in stand te houden en de bevoorrading van miljoenen mensen te waarborgen. We wilden echter niet inleveren op kwaliteit en duurzaamheid en in 2022 bleven we grondstoffen zoals cacao, koffie en palmolie op verantwoorde wijze betrekken van bronnen met gecertificeerde duurzaamheidsnormen zoals de Rainforest Alliance. Tegelijkertijd biedt onze gedragscode voor leveranciers richtlijnen voor transparant, ecologisch en duurzaam transport van onze grondstoffen en producten. Ook sociale criteria spelen een rol bij de naleving van duurzaamheidsaspecten en mensenrechten in de hele waardeketen. Bovendien helpt een flexibel transportbeheer om de leveringen nauwkeurig te sturen met een zuinig gebruik van grondstoffen. U kunt ook meer lezen over de uitdagingen langs de toeleveringsketen in 2022 in Hoofdstuk “Onze DMK”

U vindt hier meer informatie over onze grondstoffen.

Ons werk werd bekroond

Naast zorgen over de energiezekerheid en stijgende prijzen werd het jaar 2022 vooral gekenmerkt door de verstoring van de wereldwijde toeleveringsketens. In bijna alle sectoren van het dagelijks leven en de economie waren knelpunten in de bevoorrading voelbaar. Ook de DMK Group bleef hiervan niet bespaard. De oplossing was flexibiliteit in de logistiek, wat vooral mogelijk was dankzij de consequente herstructurering van het bedrijf. Daardoor konden we snel nieuwe transportoplossingen vinden en onze bevoorradingsketen te allen tijde in stand houden.

Des te meer verheugt het ons dat EcoVadis ons voor ons werk in 2022 opnieuw heeft onderscheiden. Het internationaal erkende platform voor de duurzaamheidsbeoordeling van wereldwijde toeleveringsketens heeft het werk van het bedrijf in 2022 opnieuw erkend met de Silver Award. Dit is de zevende onderscheiding in zijn soort van EcoVadis.

In de toekomst

We doen alles voor morgen

In dialoog met alle belanghebbenden

De uitdagingen op het gebied van duurzaamheid zijn complex en veelzijdig. Om werkelijk alle facetten van dit complexe onderwerp in beeld te brengen, zoeken wij herhaaldelijk de dialoog met belangrijke stakeholders. Hun feedback wordt eenmaal per jaar vastgelegd in een materialiteitsmatrix, die ons als bedrijf een goed overzicht geeft van de huidige hindernissen, blokkades en vooruitgang van de DMK Group.

Stand: herfst 2021

De tekenen wijzen op de toekomst

Duurzaamheid is een van de grote vraagstukken van onze tijd en de taken die deze met zich meebrengt kunnen niet van de ene op de andere dag worden vervuld. Daarom is het des te belangrijker een duidelijke strategie te hebben met belangrijke mijlpalen en haalbare doelen die een langetermijneffect hebben en een blijvende, fundamentele verandering teweegbrengen.

Strategie alleen brengt ons echter niet vooruit: daarvoor zijn teamgeest en ambitie nodig. Wij hebben beide. Want ons werk in het stormachtige jaar 2022 heeft aangetoond dat we actuele uitdagingen kunnen aanpakken en tegelijkertijd kunnen vasthouden aan onze visie. En dat is een goede zaak: het thema duurzaamheid zal ons blijven vergezellen en mag in geen geval op de achtergrond raken, want het gaat om de toekomst van volgende generaties, onze levenskwaliteit en de toekomstige levensvatbaarheid van de hele DMK.

Nadat we in voorgaande jaren de koers hebben uitgestippeld om onze doelen te bereiken, hebben we in 2022 belangrijke inzichten opgedaan, plannen ontwikkeld en nieuwe wegen ingeslagen. Nu komt het erop aan deze kennis optimaal te benutten en in te zetten voor onze visie. Want de toekomst blijft ongewis en we kijken ernaar uit om die met onze ideeën mede vorm te geven.

Andere onderwerpen

Geïntegreerd jaarverslag 2022