07.09.2022

Kaas voor elke smaak

DMK Group DMK Group breidt zijn assortiment klassieke kazen uit met een variant op plantaardige basis
Bremen, 07 september 2022.
Nadat de DMK Group in het eerste kwartaal van 2022 al vegan desserts en een vegan cacaodrank onder het merk Milram in de supermarkten had gelanceerd, volgt nu een volgende mijlpaal in deze strategische lijn. Met een veganistisch kaasalternatief speelt de onderneming ook in deze categorie in op de nieuwe maatstaven van de markt: het nieuwste veganistische product in het DMK-assortiment smaakt niet alleen goed, maar overtuigt ook bij de verdere verwerking met het vertrouwde bruinings- en smeltgedrag. In de eerste fase zal het veganistische kaasalternatief vanaf het vierde kwartaal van 2022 beschikbaar zijn voor industriële afnemers.

"Wij willen onze klanten een compleet en duurzaam productassortiment bieden," zegt Ingo Müller, CEO van de DMK Group. "Met ons veganistisch kaasalternatief bieden we onze klanten de mogelijkheid om naast ons kernassortiment ook veganistische producten te kiezen. Ondanks de lastige omstandigheden in de food retail – lees "inflatie" - hebben wij een succesvolle start gemaakt met onze veganistische dessertlijn. Daarmee scoren we hoog vanwege de uitstekende smaak van de producten - en dat is precies waar we ook in het kaassegment willen instappen.”  Het veganistische kaasalternatief krijgt de naam "Velander" - zowel een toespeling op de veganistische kenmerken van het product als op de band met de landbouw en de plaats die het inneemt in een coöperatieve onderneming van landbouwers.

Focus op toepassingsmogelijkheden
Vooral dankzij verschillende recepturen voor koude en warme toepassingen biedt de veganistische DMK-kaasvariant duidelijke voordelen voor industriële afnemers en consumenten ten opzichte van de huidige marktstandaard. "Een plantaardige kaasvariant die qua smaak en textuur overeenkomt met klassieke kaas is vele malen uitdagender om te ontwikkelen dan bijvoorbeeld haverdranken of andere plantaardige alternatieven. Als ervaren kaasexperts zijn wij de aangewezen partij om de volgende generatie plantaardige kaasalternatieven te bieden. Hiermee onderscheiden wij ons duidelijk van de concurrentie en voorzien wij optimaal in de behoeften van de klanten . Naast smaak hecht de gebruikersdoelgroep, zoals chef-koks en industriële afnemers, ook bij het veganistische kaasalternatief aan vertrouwde eigenschappen zoals bijvoorbeeld bruinkleuring en smeltgedrag. En dat is precies wat wij met onze Velander bieden." zegt Müller.

De veganistische nieuwkomer wordt geproduceerd op DMK's grootste kaaslocatie in Edewecht, Nedersaksen. Waar dagelijks meer dan 3 miljoen liter melk tot kaas wordt verwerkt, heeft het bedrijf een aparte extra productieruimte gecreëerd. De Velander is ontwikkeld door DMK-deskundigen op basis van tientallen jaren kaaservaring. Terwijl DMK met plantaardige kaasvarianten net gestart is, geeft het bedrijf aan dat zij met het klassieke Milram-kaasmerk blijft groeien: de verkoop in de foodretail is sinds 2012 meer dan vervijfvoudigd. Deze knowhow loont. Het resultaat is een product dat niet alleen in marktonderzoek, maar ook in de feedback van industrie en consumenten duidelijk overtuigt en beantwoordt aan een marktbehoefte met jaarlijkse groeipercentages van twee cijfers.