Interview met Iris Behrens

Over het onderwerp: Alete/Humana (BU Baby)

Iris Behrens is Head of Global Marketing van de business unit Baby en het eerste aanspreekpunt van de DMK Group om meer te weten te komen over de wensen en behoeften van ouders.

Mevr. Behrens, hoe bent u aan het jaar begonnen?

Het afgelopen jaar is er in het kader van Vision 2030 veel gebeurd bij de BU Baby, zoals de geslaagde overname en integratie van traditiemerk Alete. Voor 2020 hadden we ons bovendien voorgenomen vaart te zetten achter de strategische herpositionering van Alete als Alete bewusst. Maar afgezien daarvan én corona er is nog veel meer gebeurd!

Waren er problemen door de pandemie?

Het begin van de coronacrisis betekende voor ons, net als voor de rest van de wereld natuurlijk, allereerst een enorme omschakeling. Ook zonder de pandemie hadden we echter al ambitieuze plannen. Met de nieuwe fabriek in Strückhausen hebben we een flinke stap voorwaarts gezet wat de productie betreft. Verder hebben we voor Humana onze nieuwe merkslogan “Gemeinsam wachsen mit Vertrauen” ontwikkeld en een innovatieve online presentatie opgezet. Ook dat was een mijlpaal.

Is er iets waar u en uw team extra trots op zijn?

Zeker, dat was met afstand de herlancering van het merk Alete. Daar hebben we ontzettend hard aan gewerkt. Er is veel energie gaan zitten in het formuleren van een heldere slogan: Alete bewusst – Natürlich gut für uns. Minstens zo belangrijk was een portfolio dat de behoeften en wensen van de kleintjes en hun ouders weerspiegelt. En heel belangrijk: productkwaliteit waarop ze kunnen vertrouwen. Duidelijk, natuurlijk en transparant. Hiervoor hebben we vooral gekeken naar de ingrediënten: minder suiker, biologisch en zonder palmolie. Dit zijn namelijk kwaliteitskenmerken die bovendien het vertrouwen in het merk versterken. De relaunch vergde veel tijd en aandacht, maar in september 2020 was het eindelijk zo ver. Wij hebben – de pandemie ten spijt – Alete bewusst met 7 innovaties en het hele portfolio van ruim 60 producten met een nieuw design op de markt gebracht, ondersteund door een nieuwe website en een campagne via sociale media. De gebruiker kon ook actief meedoen: via Facebook en Instagram werden jonge ouders uitgenodigd hun ervaringen met andere ouders en met ons te delen – user generated content – authentiek, transparant en dicht bij de moeders en vaders.

Dat we dit in zo'n korte tijd voor elkaar hebben gekregen, daar zijn we echt trots op.

U ben dit jaar ook met Humana nieuwe wegen ingeslagen. In welk opzicht zijn de eisen van de huidige generaties ouders veranderd?

We richten ons nu duidelijk op de digital natives, de jonge moeders en vaders van Generatie Z. Deze ouders zijn geboren vanaf 1995 en vormen een doelgroep die goed opgeleid is, geïnformeerd en digitaal onderlegd. Ze houden van duidelijke structuren en hun leven wordt bepaald door snelle technologische vooruitgang.

Sociale netwerken zoals Instagram, YouTube en Twitter zijn onderdeel van het dagelijks leven van deze groep. Generatie Z zoekt naar overtuigende en unieke merken.

Juist dat unieke karakter onderstrepen wij met onze slogan Gemeinsam wachsen mit Vertrauen. De boodschap werd in september 2020 ondersteund door een digitale communicatiecampagne om de doelgroep daar te bereiken waar die actief is: op de sociale kanalen. De introductie werd ook ondersteund door onze nieuwe website.

Welke voordelen heeft deze nieuwe opzet?

Met Alete, Humana en Milasan beschikken we over 3 sterke merken waar ouders al decennialang op vertrouwen: Alete al ruim 85 jaar, Humana sinds 65 jaar en Milasan meer dan 50 jaar. Bij elkaar dus ruim 200 jaar aan ervaring en kennis en dat is op de hevige concurrerende markt voor baby- en kindervoeding van onschatbare waarde. Met de nieuwe opzet van onze merken brengen we dat nu duidelijker voor het voetlicht.

De focus bij Humana ligt op flesvoeding en voedingssupplementen en Alete levert bijvoeding en snacks voor peuters en kleuters. Milasan concentreert zich op flesvoeding. In de toekomst gaan onze merken zuigelingen vanaf de geboorte tot de peuterleeftijd (drie jaar en ouder) begeleiden. De verschillende merken in ons aanbod leveren ons een enorm concurrentievoordeel.

De laatste vraag ter afsluiting: Wat was voor u de belangrijkste ervaring van 2020?

Het is indrukwekkend hoe het hele team ondanks de pandemie zoveel projecten op de rails heeft weten te krijgen een heldere koers voor onze merken heeft kunnen uitzetten. Dat bewijst elke dag weer wat we samen als eenheid voor elkaar kunnen krijgen.