Interview met Herrman Köster

Over het onderwerp: Corona-taskforce

Hermann Köster staat aan het hoofd van het Supply Chain Management van de DMK Group. Hij is niet alleen verantwoordelijk voor de toeleveringsketen van de grootste zuivelcoöperatie van Duitsland, maar ook belast met het centrale crisismanagement. In dit kader heeft Hermann Köster de leiding van de Corona Taskforce op zich genomen en manoeuvreert hij de crisisstaf door de pandemie.

Begin 2020 had niemand kunnen denken dat een pandemie onze wereld zo snel zou kunnen veranderen. Hoe heeft DMK zich staande gehouden ondanks alle plotselinge veranderingen?

Meteen aan het begin van de crisis hebben we snel gereageerd en onze eigen Corona Taskforce opgezet. Tijdens de eerste lockdown in maart 2020 heeft het team zich vooral beziggehouden met de noodzakelijke maatregelen om de medewerkers te beschermen en zo de levensmiddelenvoorziening voor de bevolking te waarborgen. Samen met onze melkveehouders hebben we daarom op korte termijn maatregelen getroffen om te zorgen de melk ondanks de coronamaatregelen kon worden opgehaald.

Hoe slaagde u erin de maatregelen op de verschillende vestigingen te synchroniseren?

Vooral de zeer uiteenlopende maatregelen in de verschillende lidstaten en de dynamiek in de besmettingscijfers stelden ons voor problemen. We wilden uniforme regels voor onze DMK-vestigingen vastleggen zonder in te boeten aan flexibiliteit. Een andere uitdaging was dat we vestigingen hebben in verschillende landen. Ook hier moesten we per land toegesneden maatregelen bedenken en iedereen binnen de onderneming op dezelfde manier informeren. Uiteindelijk hebben we toch een manier gevonden om dat mogelijk te maken en transparant te communiceren met onze medewerkers, melkveehouders en eigenaren, maar ook met onze dienstverleners en leveranciers.

Terugblijkend kan ik concluderen dat het ondanks alle dynamiek van de crisis tot dusver goed gewerkt heeft. Intussen heeft iedereen zich veel van de in het voorjaar van 2020 geïmplementeerde maatregelen en gedragsregels eigen gemaakt. Ook de wekelijke zelftests die we alle werknemers ter beschikking hebben gesteld zijn goed ontvangen.

Waar ligt dat aan volgens u?

Het succes van onze maatregelen is vooral te danken aan de mensen van de DMK Group. Ze hebben de beslissingen van de Corona Taskforce van meet af aan serieus genomen en zich sterk gemaakt voor de implementatie ervan. Hun solidariteit was doorslaggevend en ik dank alle medewerkers die het welzijn van de gemeenschap tot op de dag van vandaag voorop blijven stellen. Dankzij hen zijn we tot dusver goed door de crisis gekomen. Ik weet dan ook zeker dat we deze periode samen goed door zullen komen totdat alles eindelijk weer normaal wordt.

Een vraag tot besluit: Wat was voor u de belangrijkste ervaring van 2020?

Ik ben heel blij met alles wat we dit jaar voor elkaar hebben gekregen, gewoon omdat we de crisis moedig het hoofd hebben geboden. Dat was echt een geweldige ervaring. Het is goed te weten dat we met elkaar zoveel aan kunnen en “Wij zijn DMK” dag in dag uit in de praktijk brengen. Dat plus onze uitgebreide voorbereidingen op verschillende scenario's stemmen mij ondanks de aanhoudende pandemie positief.